Odszukaj Swoich bliskich....






data śmierci
- -

STRONA GŁÓWNA
OGŁOSZENIA
REGULAMIN
KALENDARIUM
PLAN SYTUACYJNY
OSTATNIO POCHOWANI
PORADY
ZNICZE I KWIATY
STATYSTYKI
KONTAKT


REGULAMIN CMENTARZY KOMUNALNYCH NA TERENIE GMINY LUBRZA

 

                                UCHWAŁA NR VII/42/2015                                   

RADY GMINY Lubrza 

z dnia 25 maja 2015r. 

w sprawie: uchwalenia regulaminu zasad  i trybu korzystania z cmentarzy komunalnych na  terenie Gminy Lubrza.

 

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 13 i art. 40 ust.2 pkt. 4  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 21 ustawy  z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( tekst jednolity Dz. U z 2000r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) w związku z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r.

 

w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby  i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków ( Dz. U z 2008r. Nr 48, poz. 283 i 284 ) oraz art.4 ust. 1 pkt. 2  ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (tekst jednolity Dz. U z 1997r. Nr 43 z późn. zm.)

 

Rada Gminy Lubrza, uchwala:

 

REGULAMIN

ZASAD I TRYBU KORZYSTANIA Z CMENTARZY KOMUNALNYCH NA TERENIE GMINY LUBRZA

 

§1. 

1/.Ustala się zasady i tryb korzystania z poniższych cmentarzy komunalnych znajdujących się na terenie gminy Lubrza: 

-Cmentarz Komunalny w Boryszynie                        -działka nr 175/1            0,70 ha 

-Cmentarz Komunalny w Przełazach                          -działka nr 90                 0,51 ha 

-Cmentarz Komunalny w Mostkach                           -działka nr 265/2            0,72 ha 

-Cmentarz Komunalny w Nowej Wiosce                    -działka nr 2/11              0,23 ha 

-Cmentarz Komunalny w Lubrzy                                -działka nr 40                 1,24 ha 

zwane dalej Cmentarzami.     

2/. Cmentarzami zarządza Samorządowy Zakład Budżetowy w Lubrzy, (zapis w statucie). 

3/. Wójt Gminy Lubrza może zlecić zarządzanie Cmentarzami innemu podmiotowi zwanemu dalej Administratorem.

 

§2. 

1/.Cmentarze czynne są cały rok, w godzinach od 6.00 do 22.00. 

2/. W przypadku wystąpienia warunków zagrażających bezpieczeństwu osób przebywających na cmentarzach, Administrator uprawniony jest do jego zamknięcia. 

3/. Osoby przebywające na terenie Cmentarzy obowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym. 

4/.Porządkowanie i pielęgnacja grobów oraz ich bezpośredniego otoczenia należy do opiekuna grobu. 

5/.Gmina Lubrza oraz Administrator cmentarzy komunalnych nie odpowiadają za szkody i zniszczenia na grobach i terenie cmentarza, powstałe na skutek klęski żywiołowej, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody niewynikające z zaniedbania lub zaniechania.  

§3. 

1/.Na cmentarzach komunalnych pochowanie zwłok i szczątków może odbywać się w grobach jednomiejscowych i dwumiejscowych . 

2/.Usytuowanie grobów musi być zgodne z projektem i planem usytuowania grobów w poszczególnych sektorach oraz zachowaniem wymiarów grobów, po uzyskaniu stosownego zezwolenia od Administratora cmentarzy komunalnych. 

3/Przy zgłoszeniu Administratorowi cmentarzy komunalnych chęci ustawienia ławki przy grobie lub wykonania zagospodarowania jego otoczenia, opiekun grobu obowiązany jest do złożenia oświadczenia o usunięciu ww. elementów na własny koszt i niebezpieczeństwo, iż w przypadku wystąpienia kolizji z korzystaniem z części wspólnych cmentarza – alejek, ścieżek pomiędzy grobami, ścieżek alejek pomiędzy rzędami. 

4/ W przypadku stwierdzenia wykonania ławki lub zagospodarowania otoczenia grobu  bez uzgodnienia z Administratorem cmentarzy komunalnych, w sposób ograniczający lub uniemożliwiający sprawowanie opieki nad sąsiednimi grobami, opiekunowie, dysponenci grobów są zobowiązani do ich usunięcia w terminie wskazanym przez Administratora, pod rygorem wykonania tych prac przez Administratora na koszt i niebezpieczeństwo dysponenta, opiekuna grobu. 

§4. 

Na cmentarzach komunalnych stosuje się opłaty za usługi cmentarne w zakresie i wysokości określonej w stosownej Uchwale Rady Gminy w Lubrzy. Uchwała w sprawie opłat za usługi cmentarne jest podana do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy w Lubrzy na słupach ogłoszeniowych, a w szczególności poprzez wywieszenie w gablotach informacyjnych na cmentarzach komunalnych oraz siedzibie Administratora. 

§5. 

1/.Opłata za miejsca i rezerwację pod grób ziemny lub murowany-grobowiec pobierana jest na okres 20 lat z możliwością przedłużenia okresu ich użytkowania na kolejne 20 letnie okresy. 

Opiekun, dysponent grobu po  upływie okresu na jaki opłacono grób bez wezwania Administratora cmentarzy powinien  ponownie wnieść stosowne opłaty za miejsce i rezerwację miejsca pod grób za kolejny okres . 

2/.W przypadku  braku  wniesienia opłat wymienionych w pkt.1 na kolejne 20 lat grób zostanie zakwalifikowany do likwidacji ( art.7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U  z  1959r. Nr 11, poz. 62 z póź. zm.). 

Zamiar likwidacji grobu będzie poprzedzony wywieszeniem informacji na grobie i tablicy informacyjnej co najmniej 3 miesiące przed terminem likwidacji. 

3/.Gdy przed upływem 20 lat od uiszczenia opłaty dokonana zostanie ekshumacja zwłok lub szczątków ludzkich, miejsce pod grób ziemny pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarza. Dotychczasowemu dysponentowi miejsca nie dokonuje się zwrotu wniesionej opłaty. Opłata może być przepisana na grób kolejny lub zarezerwowane miejsce pod grób znajdujący się na cmentarzu na terenie Gminy Lubrza  wyłącznie po uzgodnieniu z dysponentem. 

§6. 

1/.W przypadku budowy nagrobka, pomnika, grobu murowanego-grobowca wymaga się uzyskania pisemnego zezwolenia Administratora cmentarzy komunalnych oraz uiszczenia opłat określonych w Uchwale stosowanej przez Radę Gminy Lubrza. 

2/.Uzyskanie zezwolenia o którym mowa w pkt. 1 i wniesienie opłat za zezwolenia na wykonanie prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych nie jest wymagane przy wykonaniu niżej wymienionych prac: 

*drobne prace kamieniarskie (zdjęcie i osadzenie akcesoriów, wykucie liter itp.), 

*drobne prace budowlane (konserwacyjne np. uzupełnienie spoin itp.). 

§7. 

1/.Do dysponowania wolnym miejscem w grobie ziemnym lub murowanym przeznaczonym do pochowania więcej niż jednej osoby, uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie według kolejności podanej w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U  z  1959r. Nr 11, poz. 62 z póź. zm.). 

a/.Prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie: 

*pozostały małżonek(ka; 

*krewni zstępni; 

*krewni wstępni; 

*krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa; 

*powinowaci w linii prostej do 1 stopnia. 

b/.Prawo pochowania  zwłok osób wojskowych zmarłych w czynnej służbie wojskowej przysługuje właściwym organom wojskowym w myśl przepisów wojskowych. Prawo pochowania zwłok osób zasłużonych wobec Państwa i społeczeństwa przysługuje organom państwowym, instytucjom i organizacjom społecznym. Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, do tego dobrowolnie się zobowiążą. 

§8. 

1/.Groby ziemne, murowane oraz miejsca rezerwowe pod groby nie mogą być  przedmiotem obrotu prywatnego. 

2/.Nie jest dozwolone murowanie ścian w grobie ziemnym, a tym samym przekształcenie grobu ziemnego w  grób murowany. 

3/.Groby murowane winny być wybudowane w ciągu 12 miesięcy od uzyskania pisemnego zezwolenia i wniesienia stosownej opłaty za miejsce pod grób murowany. W przypadku przekroczenia tego terminu miejsce przechodzi ponownie do dyspozycji Administratora cmentarza bez obowiązku zwrotu wniesionej opłaty. 

4/.Cmentarze komunalne na terenie Gminy Lubrza przeznaczone są do chowania zmarłych w grobach: 

a/.grób ziemny jednomiejscowy dla dorosłych

b/.grób ziemny dwumiejscowy dla dorosłych

c/.grób ziemny dwumiejscowy pionowy

d/.grób murowany jednomiejscowy (pod budowę)

e/.grób murowany dwumiejscowy (pod budowę)

f/.grób dla dziecka do 6 lat

 

5/.Określone w pkt. 4 pojęcia oznaczają: 

a/.grób ziemny – należy przez to rozumieć dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią: 

Wymiary grobu ziemnego zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U  2008r. Nr 48, poz. 284). 

b/.grób murowany – należy przez to rozumieć dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę: 

Wymiary grobu murowanego zgodne z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U  2008r. Nr 48, poz. 284). 

6/.Groby ziemne i murowane powinny mieć minimalne wymiary zgodne  z przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008r w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U  2008r. Nr 48, poz. 284). 

§9. 

1/.Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie jak również na miejscu zarezerwowanym pod grób i w ich otoczeniu spoczywa na założycielu grobu lub jego dysponencie. 

2/.Na terenie cmentarza komunalnego zakazuje się: 

*zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca; 

*zaśmiecania terenu, w tym wysypywania odpadów poza pojemniki ; 

*niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych; 

*ustawiania ławek itp. utrudniających komunikację i ruch pieszy; 

*zabudowy grobu wykraczającej poza powierzchnię miejsca pod grób; 

*przebywania na cmentarzu poza godzinami otwarcia cmentarza; 

*prowadzenia działalności handlowej na terenie cmentarza; 

*umieszczania reklam; 

*sadzenia drzew; 

*wjazdu na cmentarz (za wyjątkiem pojazdów związanych z funkcjonowaniem cmentarza i przeprowadzaniem pogrzebu, policji, pogotowia ratunkowego, prokuratury, straży miejskiej i inspekcji sanitarnej itp.). 

3/.Administrator cmentarzy może wyrazić zgodę na wjazd na teren cmentarzy innych pojazdów nie związanych z funkcjonowaniem cmentarzy w szczególności w przypadkach budowy i remontu pomników – nagrobków, grobów murowanych – grobowców pobierając z tego tytułu opłatę – jeżeli jest wprowadzona uchwałą Rady Gminy w Lubrzy. 

4/.Na terenie cmentarza zakazuje się wykonywania prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych bez uprzedniego zgłoszenia Administratorowi cmentarzy i uzyskania stosownego zezwolenia na wykonanie tych prac.  

§10. 

1/.Na terenie cmentarza komunalnego działalność gospodarczą związaną z wykonywaniem prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych mogą prowadzić wyłącznie podmioty uprawnione do jej prowadzenia na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru sądowego. 

2/.Prace ziemne, kamieniarskie i budowlane mogą być wykonywane na cmentarzu komunalnym po uzyskaniu od Administratora cmentarza pisemnego zezwolenia na wykonywanie prac. 

3/.Zezwolenia na wykonywanie prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych wydaje się ściśle na jeden określony grób. W przypadku wykonywania prac jednocześnie przy kilku grobach, wymagane jest uzyskanie odrębnego zezwolenia na każdy z nich. 

4/.Zezwolenie na wykonanie prac ziemnych, kamieniarskich i budowlanych zachowuje ważność na okres 40 dni. 

5/.Wykonawcom prac zabrania się zastawiania dróg i przejść pojazdami, pojemnikami, materiałami budowlanymi i sprzętem oraz pozostawiania nieuporządkowanego terenu. Przygotowanie zapraw murarskich może odbywać się tylko w specjalnych pojemnikach. 

6/.Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych do pojemników usytuowanych na terenie cmentarza. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz jest odpadem i zgodnie z ustawą o odpadach (Dz. U z 2001r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) należy go wywieźć z terenu cmentarza i zagospodarować zgodnie z przepisami. 

7/.Wykonawca prac zobowiązany jest do naprawienia wszelkich szkód powstałych w wyniku wykonywanych przez niego prac. 

8/.Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi. 

9/.Wykonawca na przystąpienie i zakończenie prac zobowiązany jest zgłosić do Administratora cmentarzy. Wywiązanie się z powyższego jest warunkiem otrzymania zezwolenia na wykonanie prac na terenie cmentarzy komunalnych. 

10/.Administrator cmentarzy upoważniony jest do kontroli pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu. 

§11. 

W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem ma zastosowanie ustawa z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz. U  z  1959r. Nr 11, poz. 62 z póź. zm.). 

§12. 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lubrza.  

§13.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

UZASADNIENIE

W związku z obowiązkiem gminy wynikającym z art. 7 ust. 1 pkt.13 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

do prowadzenia cmentarzy komunalnych oraz wraz ze wzrastającym doświadczeniem w przedmiotowym temacie, a także zainteresowaniem mieszkańców o sposobie korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego , pojawiła się konieczność wprowadzenia Regulaminu Cmentarzy Komunalnych na terenie Gminy Lubrza.

Podjęcie uchwały jest celowe i zasadne.

 


Wydrukuj tekst...




STRONA GŁÓWNA
OGŁOSZENIA
REGULAMIN
KALENDARIUM
PLAN SYTUACYJNY
OSTATNIO POCHOWANI
PORADY
ZNICZE I KWIATY
STATYSTYKI
KONTAKT
3
1




stat4u
Osób online: 1